SDR en DSP

DSP (Digital Signal Processing) bestaat al jaren. Het wordt al lang in allerlei apparaten gebruikt. De CD speler (wie heeft er nog een nu we allemaal gaan streamen?) had al DSP-trucs aan boord om een zo goed mogelijk audio signaal te produceren. Later kwam DSP ook terecht in de bekende amateur transceivers van de verschillende merken. De Kenwood TS-2000 is er een voorbeeld van met prachtige digitale filters, maar ook de Yeasu FT-1000MP bezat al DSP detectoren en filters voor de verschillende modes. Inmiddels zijn er geen transceivers meer zonder!

Met name de rekenkracht van de voor de consument bereikbare techniek zorgt voor de opmars van DSP. De trend in amateur transceivers is nu SDR (Software Defined Radio). Inmiddels kennen we de diverse transceivers en ontvangers waarmee je op de band zo aan de slag kunt als de sets van Flexradio, Icom, Apache Labs (ANAN), ELAD, SunSDR, MCHF SDR (bouwpakket!), enz. Ook is er goedkope hardware te over. Denk aan de RTL-dongle die vanaf 10 euro te krijgen is. Er is vervolgens genoeg gratis software om daar op aan te sluiten dat je een prachtige ontvanger op je computer hebt, een software defined radio dus.

Maar weten we wel wat er allemaal gebeurt nu? Dit is iets anders dan de ‘gewone’ heterodyne’ ontvangers. DIT is de reden dat de zelfbouwgroep op de Dordtse Elektronica Club is begonnen met het verdiepen van de kennis over dit onderwerp. Moesten we in de loop van de tijd de kennis bijspijkeren door naast buizen ook de transistoren en FETS te leren, vervolgens de digitale techniek, nu is DSP aan de beurt.

DSP en SDR worden besproken, er wordt geëxperimenteerd, en er wordt geleerd op de maandagavonden. Wil je ook mee doen? Kom gerust eens kijken in het clubgebouw op maandagavonden. Je bent van harte welkom. Doelstellingen:

  • Begrijpen van de theorie achter DSP en SDR
  • Gebruik van software als GNU Radio om te experimenteren
  • Zelf besturen van de hardware als SDRplay, RTL-dongle, etc.
  • Bouwen en in de lucht brengen van een WebSDR
  • STATUS: DSP-oriëntatie is gestart 2 januari 2017

Documenten:
2 jan 2017, kick off – Inleiding DSP-SDR:  Kick-off DEC-DSP-SDR

13 feb 2017, deel 2 – Fundamenten onder DSP: DEC deel 2 – Fundamenten onder DSP