SDR en DSP

Weten we wel wat er allemaal gebeurt in de moderne transceivers? Dat is iets anders dan de ‘gewone’ heterodyne’ ontvangers. DIT is de reden dat de zelfbouwgroep op de Dordtse Elektronica Club is begonnen met het verdiepen van de kennis over dit onderwerp. Moesten we in het verleden de kennis bijspijkeren door naast buizen ook de transistoren en FETS te leren, vervolgens de digitale techniek, nu is DSP (Digital Signal Processing) aan de beurt.

DSP bestaat al jaren. Het wordt reeds lang in allerlei apparaten gebruikt. De CD speler had al DSP-trucs aan boord om een zo goed mogelijk audio signaal te produceren. Later kwam DSP ook terecht in de bekende amateur transceivers van de verschillende merken. De Kenwood TS-2000 is een al wat ouder voorbeeld van een set met prachtige digitale filters, maar ook de Yeasu FT-1000MP bezat al DSP detectoren en filters voor de verschillende modes. Inmiddels zijn er geen transceivers meer zonder!

Met name de rekenkracht van de voor de consument bereikbare techniek zorgt voor de opmars van DSP. De trend in amateur transceivers is nu SDR (Software Defined Radio). Inmiddels kennen we de diverse transceivers en ontvangers waarmee je op de band zo aan de slag kunt als de sets van Flexradio, Icom, Apache Labs (ANAN), ELAD, SunSDR, MCHF SDR (bouwpakket!), enz. Ook is er goedkope hardware te over. Denk aan de RTL-dongle die vanaf 15 euro te krijgen is. Er is vervolgens genoeg gratis software om daar op aan te sluiten dat je een prachtige ontvanger op je computer hebt, een Software Defined Radio dus.

Op de DEC werken we met GNURadio om DSP te begrijpen en zaken uit te proberen. Wil je ook mee doen? Kom gerust eens kijken in het clubgebouw op maandagavonden. Je bent van harte welkom. Doelstellingen:

  • Begrijpen van de theorie achter DSP en SDR
  • Gebruik van software als GNU Radio om te experimenteren
  • Zelf besturen met eigen software van hardware als SDRplay, RTL-dongle, etc.
  • In 2017 bouwen en in de lucht brengen van een WebSDR

Documenten:
2 jan 2017, kick off – Inleiding DSP-SDR:  Kick-off DEC-DSP-SDR

13 feb 2017, deel 2 – Fundamenten onder DSP:  DEC deel 2 – Fundamenten onder DSP

13 mrt 2017, deel 3 – Convolutie:  DEC deel 3 – Convolutie

27 mrt 2017, deel 4 – Filteren:  DEC deel 4 – Filteren met impulsresponsies
                                GNURadio file:  FIR1

24 apr 2017, deel 5 – DFT:  DEC deel 5 – Real Discrete Fourier Transform (DFT)